לפני שש שנים, התעורר אחד מעשירי העולם, ביל גייטס, בביתו בן ה-6 קמ"ר בוושינגטון, ירד לחדר הכושר הפרטי שלו כדי לקיים את ריצת הבוקר הקבועה שלו על ההליכון. בכדי להעביר את הזמן הוא הקשיב באזניות להרצאות של פרופסור אוסטרלי בשם דיוויד כריסטיאן שמסר סדרת הרצאות ששילבה באופן חווייתי ומרתק היסטוריה, ביולוגיה, כימיה, אסטרונומיה ותחומים נוספים.

מסתבר שדיוויד כריסטיאן היה יכול להתרוצץ ממקום למקום ולהרצות במשך כל החיים שלו למספר מוגבל של בני אדם, אבל מכיוון שברנש העונה לשם ביל גייטס הקשיב לו על ההליכון וגם אהב את זה – חייו של כריסטיאן השתנו, והוא אפילו לא ידע את זה.

כעבור כמה ימים מצא את עצמו הפרופסור, שהרצה באוניברסיטה נידחת בסן דייגו, מחכה לפגישה עם המיליארדר. בסיומה של הפגישה יצא לדרך פרויקט "היסטוריה גדולה" לעשרות אלפי בתי ספר ותיכונים ברחבי ארה"ב. מיליוני תלמידים לומדים על פי שיטתו של הפרופסור והכל במימונו של המיליארדר שתרם ב-15 השנים האחרונות 30 מיליארד דולר לארגונים המתמקדים בבריאות, חינוך ופיתוח ברחבי העולם.

נשמע פנטסטי לא?
זה באמת היה כך במשך חמש וחצי שנים. אבל לפני חצי שנה קרה משנהו שבטח יותיר אתכם המומים.

פדרציית המורים האמריקאית הודיעה שלא תקבל יותר מענקים מקרן גייטס לקרן החדשנות שלה. נשיאת הפדרציה רנדי ויינגרטן, הודיעה באלה המילים: "השתכנעתי שחשוב למצוא דרך להחליף את המימון של גייטס". ויינגרטן אמרה שניסתה לשתף פעולה עם גייטס אך לבסוף החליטה להתנתק ממנו מפני ש"חברי ארגון המורים חשו שהם משתפים פעולה עם הפרויקט רק בגלל שקרן גייטס עומדת מאחוריו, ולא משום שזה הדבר הנכון".

"זאת היתה החלטה קשה", אמרה ויינגרטן וסיימה במשפט שאהבתי: "ביל גייטס יותר עשיר מקורח. אנשים לא עושים מה שאנחנו עשינו".

מה שויינגרטן לא יודעת הוא שאנשים כן עושים מה שהיא עושה וארגון המורים שלה עשה. כאן בישראל, הודיעו מאות אלפי אזרחים החרדיים בהכוונת גדולי הדור לרשויות המדינה: "אם רק תנסו להתערב לנו בתכנים ולקבוע לנו לימודי ליבה – קחו את הכסף שלכם בחזרה".

ועדיין היא צודקת. זה יוצא מן הכלל המעיד על הכלל. אנשים באמת לא עושים דברים כאלה. וכפי שנכתב בקוהלת "והכסף יענה את הכל".

2.
בשיחה שקיימתי לא מזמן עם ילד כבן שמונה, הוא סיפר לי משהו שהמחנך שלו סיפר לילדי הכיתה.

מסתבר שאותו מחנך פסע בשבת ברחוב כשלפתע ראה שטר של 200 שקלים. הוא סיפר להם שהזיז בנעלו כמה אבנים וכיסה את השטר, וכשחזר למקום במוצאי השבת גילה שאכן איש לא הבחין בשטר. הוא הזיז את האבנים והרים את השטר ורק אז גילה שמדובר במאתיים שקלים של מונופול…

המחנך רצה לומר בזה שיש דברים בשבת לא צריך לחשוב בכלל עליהם ושמי שמתלהב על כסף בסוף עושה מעצמו צחוק. אתם בטח אומרים לעצמכם: איזה מחנך מספר דברים כאלה לתלמידים שלו? ואני אומר לכם שלמחנכים כאלה יש השפעה גדולה יותר על תלמידיהם מפני שכשאתה מספר סיפור כזה על עצמך, אתה נכנס לתוך הלב של התלמידים ויש לך אשראי לדרוש מהם.

3.
מה שניסה ביל גייטס לעשות למערכת החינוך האמריקנית, נעשה במדינת ישראל בשנים האחרונות בריש גלי על ידי קרנות מהאיחוד האירופי בכלל ומגרמניה בפרט. מיליארדי דולרים מוזרמים לכאן במטרה אחת פשוטה: לשלוט על השיח הציבורי. לגרום לבני אדם לחשוב שמדינת ישראל פושעת כלפי הערבים, לתמוך בכל מי שמתנגד למדיניות הישראלית ומחזק את האג'נדה של אויבי ישראל, אם במסווה של תכניות שלום ואם בלי מסווה כלל. שנאה טהורה לכל מה שיהודי וישראלי.

העיתונאי האמריקני טוביה טננבוים, הדובר מספר שפות ובעיקר גרמנית הסתובב כאן במשך חצי שנה והתחזה לגרמני לאוסטרי לבריטי ואפילו לערבי. הוא פשוט הלך בעקבות הכסף וגילה מה יהודים. כן, יהודים מסוגלים לעשות כשנותנים להם הרבה כסף.

קחו למשל את איתמר שפירא שעורך סיורים ביד ושם ומסביר לכל הגויים המודרכים על ידו שזה מה שישראל עושה לפלשתינאים. זה הסיור שלו ועליו הוא מקבל מימון מהאיחוד האירופי, קחו אנשי שמאל בכירים שפשוט מוציאים את דיבתם של היהודים ומשכנעים את הגויים לפעול בכדי לעצור אותם להעמיד אותם לדין ואפילו להילחם. במי? באחיהם היהודים.

טננבוים קורע את פעילי העמותות הללו וחושף את צביעותם, את שקרנותם, ובעיקר המניע המשותף המגולם בשמו של הספר "תפוס ת'יהודי". והדרך לעשות זאת היא: כסף. כי הכסף יענה את הכל.

4.
לכו אחרי הכסף אני אומר: בכל מקום שאתם רואים להיטות יתר למשהו שאיננו רוחני, או למשהו רוחני אך מצד אנשים שאינם רוחניים, חפשו את המניע הכספי. אז תבינו הכל. יכול להיות שיש יוצאים מן הכלל, אך הם רק מעידים על הכלל.

ואם אתם רוצים לחפש אחר אלה שמניעיהם טהורים – לכו אחר אלה שכסף כלל לא מעניין אותם. זה לא קשה למצוא. פשוט תראו את התנהלותם משחר נעוריהם, תנאי מגוריהם ומה שמעניין אותם. אם תגלו שהכסף כלל לא מעניין אותם, שהם חיים בתנאים של דלות ולא מחזיקים שום טובה לעצמם – אתם בכיוון הנכון. אלה הם האנשים.

רק לדוגמא: ראו כיצד חיו מרנן ורבנן רבינו הגדול מרן הגראמ"מ שך זצוק"ל, מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל ויבדלחט"א מרן ראש הישיבה שליט"א ותבינו מדוע מוסרות הציבור מסורות בידיהם. מדוע הלך אחריהם הציבור. מפני שבסופו של דבר, הציבור חש היטב היטב היכן היא האמת, והיא בכל מקום בו אין נמצא הכסף.

רק לאחרונה התפרסם בספר "צדיק כתמר" על מרן רוה"י שליט"א שבהיותו ר"י פוניבז לצעירים היתה תקופה בה לא חילקו משכורות במשך תשעה חודשים, וכשהגיעה תרומה גדולה באו לשלם לו את שכרו אך הוא סירב לקבל. "הן אסור לקבל כסף על לימוד התורה והסיבה היחידה היא לקיים את משפחתי" אמר "ובכן, לא מתנו ואין סיבה כעת לקחת כסף מיותר".

אלה הם גיבורי הכוח. אלה הם המנהיגים.

5.
ויש את המבחן שעשוי לתת לנו אינדיקציה מסוימת לגבי עצמנו. המבחן מבוסס על סיפור המיוחס לסופר הבריטי ברנרד שאו.

הלה ניגש לאדם מסוים ולחש באוזניו כי הוא מתעב איש פלוני וכי הוא מבקש שיכה אותו וישבור את ידיו ואת רגליו.
האיש הזדעזע: מדוע אתה מבייש אותי בהצעה כזו? למה אתה חושב שאסכים לשבור עצמותיו של מישהו רק מפני שאתה לא מחבב אותו?

ברנרד שאו השיב לו: "אני באמת שוכח לומר לך שבעבור המלאכה אני אשלם לך מיליון לירות שטרלינג. פשוט תחשוב על זה".

למחרת הגיע אליו האיש ואמר: "חשבתי על כך לילה, ולמרות הסתייגותי הרבה, חשבתי על כך שבכסף הרב שתיתן לי אוכל לעשות מעשים טובים ולכפר על מעשיי".

"יופי לך" אמר שאו "אודיע לך בהמשך".

שבוע לאחר מכן הגיע הסופר לאותו אדם, דחף בידיו שטר של 20 ליש"ט ואמר לו "קדימה לעבודה".
האיש הביט בו ובשטר ופניו הזעפו "תגיד אתה לא מתבייש? אתה נותן לי עשרים ליש"ט להכות בן אדם? מה אני נראה לך, בריון?"

"את זה שאתה בריון כבר קבענו שנינו לפני שבוע, כעת אנחנו רק נתווכח על המחיר". אמר ברנרד שאו.

6.
מבחן "מיליון הדולר" יכול להיות המדיד של כולנו להבין את גבולות המוסר שלנו ושל זולתנו. קחו כל עיקרון מוסרי או חוק אוניברסלי, והעמידו אותו מול מבחן מיליון דולר / מיליארד דולר. אתם תגלו שחוקים רבים יתכופפו, חלקם בתירוצים פנימיים מהסגנון של הבריון מהסעיף הקודם.

אני סבור שהאנשים היחידים בעולם שיעמדו בו, הם יהודים חרדים שרובם ככולם לא יחללו שבת עבור כל הון שבעולם. גם אם יאמרו להם "תוכלו להחזיק את כל עולם הישיבות לשנים רבות" הם לא יחללו שבת.

אך לגבי חוקים אחרים גם אנו יכולים להשתמש במבחן הזה. ואיני מדבר על עוון לשון הרע שיש כאלה שמסכימים ל ש ל ם לקווים מסוימים כדי לשמוע לשון הרע… ורובם ככולם יעמדו במבחן מיליון הדולר לגבי שבת… אני מדבר על שלל עקרונות וחוקים שאם אדם רוצה לבחון את עצמו כדאי לו להעמיד עצמו במבחן הנ"ל ולגלות עד כמה "הכסף יענה את הכל".

7.
מבחן זה יכול רק לחזק אותנו להבין שאין לנו מנוס אלא ללכת אחר אלה שבוודאות עומדים במבחן זה בכל חלקי החיים, גם מפני שהערכים חשובים להם יותר מכל, וגם מפני שהכסף כלל לא מהווה פיתוי לדידם. זו הדרך שלנו לשמור על עצמנו ועל דרכנו. כי גם אם נוסעי הרכבת יודעים שתיפול עליהם תנומה עדיין חשוב להם שנהג הקטר יישאר ערני.

וכאן אני נזכר ברשימה שפורסמה באחד העיתונים הכלליים לגבי "הרבנים הכי עשירים במדינת ישראל". וברגע ששמעתי על הרשימה הזו ידעתי שעל כל אחד לעשות לו רב שאינו "אחד הרבנים העשירים בישראל" (וחשוב לי להדגיש שאיני מדבר על ממון ששייך למשפחה, אלא אורח החיים של הרב).

ולאחר מכן חשתי שאני מאוד רוצה לדעת מי הרב "הכי עני בישראל", זה שהוא גם גדול בתורה וגם חי בתנאים הכי עלובים מכולם. הוא האחד. הוא הראוי להנהיג את הדור.

וברגע ששאלתי את השאלה הזו, כבר הייתה לי (וגם לכם) את התשובה.