פרשת יתרו כ' שבט תשע"ט

"האם ידעתם שארגון "הידברות" מעבר להיותו ארגון תשובה הוא גם ארגון חסד? אני, שעובד עם הארגון הזה במשך כעשור, לא ידעתי את זה. אני בטוח שגם אתם לא. אבל השבוע כל המדינה יודעת,,

1.
תגידו.
מה הסיכוי שהאיש הכי מושמץ במדינה, מישהו שמדי יום ביומו מתפרסמות עליו כתבות איומות ונוראות, שאולי חלק מהן גם במקרה נכון, שכל תחנות התקשורת המשודרת החזותית הכתובה והאלקטרונית מלאה באנשים שאומרים עליו שהוא סכנה אמיתית למדינה, שהוא אדם פסול, מסוכן, שקרן ונוכל. ששעות שלמות מוקדשות לא רק להזהיר מפניו אלא להשפיל אותו, ללגלג עליו ועל משפחתו, לבייש אותו, לומר עליו דברים חמורים ונוראיים, להציג אותו כחשוד בשוחד, בהפרת אמונים, בגניבה מהמדינה, בניצול בני אדם, בקמצנות בשקרנות באנוכיות ובכל הרע שקורה במדינה ובעולם כולו.
מה הסיכויים שבן אדם כזה יזכה לאהדה של עשרה אנשים?
עשרת האנשים הללו חייבים להיות בטח חירשים, עיוורים וליתר ביטחון גם אילמים. הרי ברור שלא ייתכן שבני אדם נורמאליים ישמעו כאלה האשמות ולא ביום אחד ולא בשבוע אלא בלמעלה מעשרים שנה!!! בזמן שהתחילו להשמיץ אותו, אנשים נולדו ונולדו להם ילדים. הם לא מכירים עולם שבו אותו האדם אינו מושמץ ומוקע ונלעג ומוצג ככל הדברים הכי רעים שבני אדם חולמים ומדמיינים עליהם. ובכן, לא ייתכן שהם לא ישנאו את האדם הזה בכל ליבם, יחששו מפניו וירצו את רעתו. בטח לא ייתכן שאנשים יתמכו בבן אדם נורא שכזה.
2.
אולם מסתבר שדווקא הכותרות הצעקניות, התחקירים המגמתיים, ההשמצות הנוראות, דווקא הם אלו ששומרים עליו ומשאירים אותו בתפקידו.
בהחלט ייתכן, שאם היה זוכה ליחס הוגן, אנשים היו בוחנים אותו בצורה שקולה ומחליטים שהוא באמת לא מתאים או שיש טובים ממנו. ייתכן, שאם היו מציגים את הדברים באופן מאוזן, ציבור גדול מבין תומכיו היה מפסיק לתמוך בו. ייתכן שלאנשים סתם כך היה נמאס ממנו והם היו אומרים לעצמם "מדוע שלא ננסה משהו אחר?"
מלחמת העולם המתנהלת נגד אדם באופן לא מאוזן ומתון גורמת דווקא את ההפך ממה שיוצריהם מצפים – במקום להיות נגדו, אנשים תומכים בו רק כדי להביע את המחאה על עצם המחשבה שמישהו מנסה להפעיל כנגדם שטיפת מוח ומספיק מזלזל בהם לחשוב שהם ייקנו אותה.
יוצא שכל פרסום דוחף את האנשים, אבל לא לכיוון שאליו מבקשים המפרסמים כי אם לכיוון ההפוך.
3.
קחו כדוגמא נוספת את ארגון "הידברות".
מה ידעתם עליו?
שהוא עוסק בקירוב יהודים לאביהם שבשמים, ושהוא עושה זאת במגוון דרכים מדהימות שמצליחות לחדור לכל פינה וסדר בארץ ישראל ולהגיע לציבורים הרחוקים מאד מהיהדות – ולקרבם.
גילוי נאות: אני הכרתי את ארגון הידברות דרך סיפורים שאני מפרסם בעלוניו.
וגם אני שמפרסם את סיפוריי בהתנדבות, ומרצה במסגרת הארגון לא ידעתי כלום על הארגון. לפחות כך הסתבר לי השבוע.
האם ידעתם שהארגון מעבר להיותו ארגון תשובה הוא גם ארגון חסד? שהוא מפעיל מאות דירות עבור משפחות שנקלעו לעוני מחפיר שמסכן חיי תינוקות, ולארגון זה (בדומה לארגון "אפרת") יש זכויות לא רק בקירוב נשמות אלה בעצם היותם בעולם?
אני, שעובד עם הארגון הזה במשך כעשור לא ידעתי את זה. אני בטוח שגם אתם לא.
אבל השבוע כל המדינה יודעת.
4.
וזה בזכות צעירה שהחליטה להתלונן על ארגון "הידברות" שזרקו אותה מהדירה.
מה היא לא עשתה? היא השחירה את פני הארגון. הציגה אותו כארגון נצלן, שהבטיח לה הבטחות סרק והתכחש להן בהיותה במצב פגיע וללא כל עזרה מאף אחד.
היא כמובן זכתה לאירוח נדיב בכל העיתונים ובכל אמצעי התקשורת ושם סיפורה את סיפורה הנורא, איך ארגון הידברות פנה אליה ושכנע אותה להגיע אליו, ואיך השליך אותה באטימות וברוע לב מהדירה שהובטחה לה על ידו.
תודו שזה נשמע רע. תודו שזו יכולה להיות מכת מוות לארגון המתבסס על אמון הציבור ועל תרומותיו.
אך כמו שלכל שבת יש גם מוצאי שבת, מהר מאד התבררה האמת.
הארגון הוכיח לכלי התקשורת הוכחות בכתב שלא הוא פנה אליה אלא היא פנתה אליו, ושהיא קיבלה אירוח נדיב ותמיכה כלכלית יותר מכפי שהובטח לה, והסיבה לכל המהומה שהיא הסתכסכה עם שותפותיה לדירה, ושהפרה בצורה בוטה כללים בסיסיים המהווים תנאי לכניסה לדירה שניתנה לה על ידי הארגון.
והכי התברר שהיא כלל לא הושלכה מהדירה, היא רק הוזהרה לקיים את הכללים שאם לא כן היא תצטרך לעזוב. כל הדברים הללו התפרסמו, ודי הבהירו את התמונה.
5.
אבל מה שיצא להידברות מזה הוא שאני ואתם ותושבי מדינת ישראל יודעים משהו שעד השבוע לא ידענו. שהארגון זה אינו עוסק רק בהפצת היהדות ובקירוב רחוקים אלא במערכות חסד שיש להם השלכות לקיום נשמות לעם היהודי בדומה לארגון אפרת. 4,000 תינוקות יהודיים חבים את חייהם להידברות. ואנחנו לא ידענו דבר מכל זה, עד שבאה השמצה אחת וגילתה לנו.
6.
מה אנו לומדים מזה?
לפחות שתי מסקנות שכדאי שניקח אתנו.
בחיים. אבל בחיים, אל תשמעו צד אחד. שמעתם סיפור נורא על מישהו? סיפור שגורם לכם לקום ולהילחם? קחו חמש דקות ותשמעו את הצד השני. חמש דקות. זה הכל. אתם תחסכו לעצמכם המון צער וכאב ואי נעימות, ובעיקר תחסכו מעצמכם מצב בו תהיו חלק מצד שאינו צודק, תהיו מהצד הרודף במקום בצד הנרדף, ותעשו עוול במקום צדק.
המסקנה השנייה היא: אל תתייראו משקרים והשמצות. אנשים לעיתים נשברים ומדמים לעצמם שעולמם נגמר בגלל שאמרו להם דבר מה או בגלל מאבק כזה או אחר שמתנהל נגדם.
אבל האמת היא, שלאמת יש כוח משלה. ובסופו של דבר השמצות ומלחמות עשויות לבנות את האדם יותר משהם מסוגלות להרוס אותו. למעשה, מי שיכול להרוס אדם הוא רק בורא העולם. לא אף אחד אחר.
לא מזמן ישבתי בחברתו של אדם חכם שייעץ למישהו בנוגע לחברה שהוא עומד להקים. הלה הביע את חששו מפני המתחרים.
וכך אמר לו אותו אדם חכם: "אתה הולך להשקיע מיליון שקל בפרסום. תתפלל שהמתחרים שלך יוציאו מיליון שקל כדי להשמיץ אותך. זהו 'מצ'ינג' (מימון תואם) שיממן את מסע הפרסום שלך בשתי מיליון במקום מיליון. אם ירצו להזיק לך הם לא יתייחסו אליך כלל".
7.
זו הייתה תמיד שיטתו החכמה והנבונה של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל.
הוא מעולם לא חשש מהשמצות ומשקרים. וכשאלה הגיעו הוא לא התפעל וסירב לכל ניסיון לענות או להגיב, גם לא ברמה של "לספר את האמת למי שרוצה לשמוע".
בעבר, כשספגתי השמצות ואפילו איומים מוחשיים לפגוע בפרנסתי אמר לי: "אתה לא תבין את מה שאני אומר לך. אבל זה לא מזיק לך, זה מועיל לך".
היום הדברים ברורים לי, ועדיין, אני מודה, שקורה שאיני מצליח לעמוד בעיקרון "אי התגובה", ותמיד תמיד אני נוכח לראות בצדקת דרכו של מרן ראש הישיבה זצוק"ל.
"סייג לחכמה שתיקה" וסייג לשתיקה – חכמה, והבנה שלאמת יש כוח יותר מכל דיבור, ושדיבור יכול להזיק יותר מאשר להועיל ושתיקה מול דיבור יכולה להועיל יותר משיכולה להזיק.