הראש שלנו חושב ללא הפסקה. על כל דבר שקורה, על כל דבר שרואים ועל כל מידע חדש שאליו אנחנו נחשפים. המטרה של ההורים היא להפנות את דרכם של ילדיהם למסלולים הנכונים והמועילים בחיים . זו המחויבות ההורית לחינוך, לערכים ולהעשרת הידע שישפר את דרך החשיבה שלהם.

קריאת ספרים

אחת הדרכים המרכזיות היא להעשיר את הילדים היא בספרים איכותיים שיהיו בבית . קריאה רציפה של ספרי ילדים מרחיבה באופן משמעותי את תחומי העניין של כל ילד, מעניקה לו ידע בתחומים מסקרנים ומרתקים ומגבשת ידע ואינטליגנציה רבה שיעזרו לו לאורך כל הדרך.

בחירת ספרי ילדים

קיימים ספרים רבים לילדים המיועדים לקטנטנים, לצעירים ולבוגרים. כל אחד מהילדים בכל גיל לוקח טיפים רבים מכל הסיפורים הללו והוא זוכר אותם במשך שנים רבות.

ספרים חינוכיים מותירים רושם רב על הילד ומאתגרים אותו לסיים כל ספר מעניין ומסקרן . מי שאוהב לקרוא ספרים באופן תדיר, נשאב אליהם פנימה, צולל ונהנה מכל פרק.

ספרי קריאה לילדים גדולים

הילדים שיודעים לקרוא, מחפשים ספרי ילדים מעניינים העוסקים בתחומים הקרובים אליהם. לדוגמה, מה שקורה בבית הספר, המשפחה המורחבת, יצירת קשרים חברתיים ועוד. בתוך תהליך הקריאה קיימת במקרים רבים הזדהות של הקורא עם גיבור הסיפור ועל מעלליו או על מעשים שביצע.

אם הפעולות שעליהם מסופר, נראות לקורא כרעיונות מצוינים, הוא ינסה לבצע אותם למחרת בבית הספר, כדי ליצור קשר עם ילד זה או אחר שהוא מרגיש שיש להם הרבה תחומי עניין משותפים.

קריאת ספרי ילדים מפתחת מאד את החשיבה היצירתית, מובילה אותם תוך כדי קריאה של ספרים איכותיים וחינוכיים למסקנות ולהבנת מוסר ההשכל על מקרה שעליו סופר. הילד חושב עמוקות, אם זה היה קורה לי, הייתי פועל כך או אחרת? החשיפה למציאות הדמיונית בספרים מאפשרת לילד להגדיל את הביטחון העצמי שלו בזכות הידע הרב שרכש ובזכות הידיעה שיש לו די כלים כדי להתמודד עם תרחישים שונים אם יקרו לו בהמשך.

שיחות עם הילד

כדי להגיע למטרה, אפשר לבצע כמה דברים החל בגיל ינקות ולהמשיך בכך בעקביות. אחד מהם הוא לשוחח עם הילד, להסביר להם על כל נושא אפשרי, לחדד את חושיו, להקנות לו דרך של חשיבה עצמאית, הגעה למסקנות הנכונות כך שיוכל להבדיל בין עיקר לטפל.

אפשר לעודד את הקורא שיספר להורים ולאחים, על גיבור הספר בספר האחרון, אילו דברים מיוחדים הוא עשה, אילו דילמות עמדו בפניו, מה הייתה החשיבה שלו אם לפעול כך או אחרת, מה הכריע את הכף ומה דעתו של הילד על המהלך שביצע בסופו של דבר.

הילד ינתח את הסוגיה מכל ההיבטים, ידבר על ההשלכות ועל התרחישים האפשריים ובסופו של דבר יאמר אם היה פועל בדרך זהה או שונה.

אין ספק שקריאת ספרי ילדים מחדדת את חושי הילדים ומגבשת ילדים הרבה יותר דעתניים ופיקחים.